Motor huren of kopen in Vietnam

Ben je van plan een motor te kopen of te huren in Vietnam? En wil je de hele lengte van Vietnam op een motor doen of een korte rit maken door de stad of platteland? Dan is het goed om eerst uit te zoeken wat je allemaal moet weten voordat je een motor gaat kopen of huren. Lees deze uitgebreide handleiding zodat je veilig en verstandig op pad kan gaan.

Dit kan lezen over een motor kopen of huren in Vietnam:

Verkeersregels en wetten van Vietnam

  • Voor motors onder de 50 cc heb je geen rijbewijs nodig.
  • Voor motors met 50 – 174 cc moet je het Vietnamese rijbewijs A1 hebben
  • Voor motors boven de 174 cc – moet je het Vietnamese rijbewijs A2 hebben
  • Bij het kopen of huren van een motor moet je een blauwe kaart van de eigenaar krijgen (of tenminste een kopie). Deze blauwe kaart geeft informatie over de eigenaar van de motor. Als je deze blauwe kaart niet hebt, kan je problemen krijgen met de politie wanneer je wordt aangehouden.
  • Geen alcoholtolerantie voor automobilisten en 0,5 ‰ voor motorrijders. Maar wees verstandig en drink nooit alcohol voordat je gaat rijden.
  • Motorrijders moeten tijdens het rijden een helm hebben.
  • Meer dan 2 mensen op een motor is niet toegestaan (als zul je dit overal zien).
  • In Vietnam rijden ze rechts.
  • Je moet 18 jaar oud zijn.
  • Een sterker voertuig heeft altijd voorrang.

Kan ik rijden met een internationaal rijbewijs in Vietnam?

Er zijn tegenstrijdige berichten hierover, maar een internationaal rijbewijs is niet geldig in Vietnam. Je mag alleen rijden met een geldig Vietnamees rijbewijs.

Waarom rijden toeristen dan toch gewoon op een motor?

Er lijkt een soort gedoogbeleid te zijn voor toeristen die motorrijden. Politie stopt bijna nooit buitenlanders, waarschijnlijk ook omdat ze onzeker zijn omdat ze slecht of geen Engels kunnen. Verpest het dus niet voor andere en gedraag je in het verkeer.

Vietnamees rijbewijs

Je kunt alleen een Vietnamees rijbewijs aanvragen als je een Vietnamees zakenvisum, een werkvergunning en / of een verblijfskaart bezit. Met een normaal toeristen visum kan je geen rijbewijs aanvragen. Buitenlanders die in Vietnam wonen, kunnen hun nationale rijbewijs laten vertalen naar het Vietnamees en krijgen een Vietnamees rijbewijs zonder een examen te halen. Als je met jouw rijbewijs niet op een motor mag rijden, moet je wel een eenvoudige test doorstaan.

Boetes

  • Rijden in een gebied waar je niet mag rijden of aan de verkeerde kant: 200 000 – 400 000
  • Alcohol (per niveau): 500 000 – 3 000 000
  • Zonder rijbewijs: 800 000 – 1 200 000
  • Zonder helm rijden: 100 000 – 200 000
  • Telefoneren tijdens het rijden: 60 000 – 80 000

In de slechte gevallen kan de politie een motor in beslag nemen. In het ergste geval, bijvoorbeeld een zwaar ongeval, kun je naar de gevangenis gaan…

Wel of niet doen?

Ben je van plan een motor te kopen of te huren in Vietnam? Zo ja, dan is de eerste vraag die je jezelf (serieus) moet stellen, of je goed kunt rijden. Er zijn weinig regels als het gaat om het verkeer in Vietnam. Je moet altijd extreem reactief zijn en goed kunnen anticiperen op veranderingen. Heb je totaal geen ervaring, dan is Vietnam niet het juiste land om te leren rijden. Ben je niet heel zelfverzekerd, dan kan je waarschijnlijk ook beter kijken naar een alternatief.

Waarom wel:

  • De beste manier om Vietnam te zien en lokale authentieke plaatsen te bezoeken
  • Perfect om het landschap te zien en te stoppen wanneer je wilt.
  • Veel vrijheid, niet gebonden aan bus- en treintijden.
  • Een unieke en hele avontuurlijke ervaring.
  • Goedkoop en gemakkelijke manier van reizen

Waarom niet:

  • Het verkeer is erg chaotisch en kan heel gevaarlijk zijn, er gebeuren regelmatig ongelukken.
  • Wanneer je geen ervaring en niet zelfverzekerd bent.
  • Officieel mag je bij wet niet rijden zonder Vietnamees rijbewijs;
  • Hierdoor ben je vaak ook niet volledig gedekt door je (reis)verzekering na een ongeluk.
  • De wegen, met name in het noorden van Vietnam, zijn niet altijd van goede kwaliteit.
  • Je moet zelf navigeren.

Het alternatief

Zie je het alleen rijden niet zitten, maar wil je toch wat van deze ervaring meekrijgen, dan zijn er een aantal alternatieven:

Huur een scooter en verkend de regio: Je kunt er natuurlijk voor kiezen om niet heel Vietnam te zien met een motor, maar alleen een bepaalde regio. Van stad naar stad neem je de bus of trein en eenmaal op je bestemming huur je een scooter om de regio te verkennen. Tip, bekijk de beste motorroutes in Vietnam om te bepalen waar je dit het beste kunt doen.

Motor tour met gids: Er zijn een aantal tours die je kunt doen waar je zelf kunt rijden, maar wel met een ervaren gids die je helpt. Met deze optie ben je zelf ook niet bezig met de navigeren.

Easyrider: Een easyrider is een lokale gids die je achterop de motor meeneemt om bezienswaardigheden te bezoeken. Dit is het beste en veiligste alternatief. Je hebt nog steeds de vrijheid, maar je hoeft niet zelf te rijden en te navigeren. Het beste van een easyrider is dat deze lokale gids jou plekken kan laten zien waar je anders nooit zelf zou komen en hij kan jou in contact brengen met de lokale bevolking, waardoor je een unieke inkijk krijgt in de cultuur.

Een motor huren of kopen?

Als je zeker weet dat je kunt rijden, moet je beslissen of je een motor / scooter wilt huren of kopen.

Huren: voor en nadelen

  • Bespaard gedoe van verkopen/kopen en papierwerk
  • Je krijgt waarschijnlijk meer ondersteuning en advies.
  • Je hoeft niet zelf voor het onderhoud te zorgen en betalen.
  • One-way kost meer door verzending van de motor naar de oorspronkelijke bestemming.
  • Duurder dan kopen en kans dat je voor beschadigingen moet betalen als je de motor weer inlevert (en als je opgelicht wordt door een slecht bedrijf, moet je misschien betalen voor beschadigingen die er al zaten).

Kopen: voor en nadelen

  • Goedkoper dan huren.
  • Als je met dezelfde motor nog door andere landen wilt reizen.
  • Geen zorgen voor beschadigingen die je moeten betalen aan het verhuurbedrijf.
  • Je moet zelf de motor kopen en ook weer verkopen.

Wat zijn de kosten?

Kosten voor het huren van een motor in Vietnam

  • Scooter / motor voor 1 dag> $5 – 15 (Honda Wave, Future, Blade, Yamaha …)
  • Scooter / motor voor 1 maand> ongeveer $ 100 – 200 (hoe langer je huurt, hoe lager de prijs)
  • Sterker motors voor 1 dag> $ 30 – 60 (hoe langer je huurt, hoe lager de prijs)

Kosten voor het kopen van een motor in Vietnam

De kosten voor een scooter / motor zjjn ongeveer van $ 250 tot 1500 (bijv. Honda Wave, Future, Blade, Yamaha …). Lage prijzen van adverteerders of straatverkopers (kunnen kopieën zijn van motors), hogere prijs van gecertificeerde leveranciers.

Sommige bedrijven bieden aflossing, je koopt bijvoorbeeld een motor voor $ 1 000en wanneer je terugkeert, krijg je $ 800 terug.

Je kunt jouw motor verkopen wanneer je Vietnam verlaat via advertentiewebsites, social media en verkopers, meestal tegen een lagere prijs.

Waar kan je een motor huren en kopen

Je kunt een motor kopen of huren, met name in het centrum van grote steden en toeristenplaatsen. Buiten de winkel staan een rij motors en scooters met het opschrift “Motorbike for sale / to rent”. In het Vietnamees – “Xe máy” = Motorf, “Cho thuê xe máy” = Motor verhuur.

Aanbevolen bedrijven:

Hanoi, Ha Giang, Da Nang:  rentabikevn.com
Hanoi: Phung Motorbike, Tigitmotorbikes, Flamingotravel
Ha Giang: QT Motorbikes + Tours
Ho Chi Minh City: Saigon scooter rental

Je kan ook een motor overnemen van een andere backpacker, lees “hoe verkoop ik mijn motor” om een aantal websites te zien waar dit kan.

Hoe verkoop ik mijn motor?

Als je er voor gekozen hebt om een motor te kopen, dien je hem aan het einde van je reis weer te verkopen. Er zijn een aantal mogelijkheden om dit te doen. Ten eerst kan je proberen je motor te verkopen in het hostel waar je verblijft. Sommige hostels hebben een mededelingenbord waar je iets kan ophangen om je motor te verkopen. Een andere optie is via een website of social media:

Checklijst waar je op moet letten

Voordat je een motor huurt of koopt, is het nodig om de motor eerst zorgvuldig te controleren en uit te proberen. Sommige bedrijven bieden goedkope en gebruikte motorfietsen en scooters van dubieuze kwaliteit aan. Andere officiële en gecertificeerde commerciële bedrijven verhuren en verkopen een motor van goede kwaliteit

  • Controleer de lichten en richtingaanwijzers.
  • Controleer de banden en het frame
  • Benzine mag niet lekken.
  • Controleer het geluid van de motor.
  • Stabiliteit en controle van het stuur.
  • Controleer de standaard.
  • Controleer de registratiepapieren (de blauwe kaart)

Wat voor soort motor kan je kopen of huren in Vietnam?

Er zijn veel verschillende motors die je kunt kopen of huren, van diverse merken, maar ook veel slechte Chinese exemplaren. De goedkope Chinese kopieën van Honda Win (de “Chinese Win” genoemd) zijn zeer bekend, veel reizigers kopen of huren deze motor. Deze motor is erg goedkoop (je kunt ze kopen vanaf ongeveer $200), maar wat erg goedkoop is, is vaak niet heel goed. Goedkoop betekent vaak ook  meer pech en reparaties tijdens het reizen.

De populairste merken:

Honda

Meest populaire merk, maar ook veel Chinese kopieën. Honda Blade, Honda Wave en Honda Future zijn een semi-automaat en een goede keuze om mee te reizen. De Honda Win heeft een handmatige versnelling, goedkoop en heeft een plek om je backpack op te zetten.

Yamaha

De meest populaire modellen zijn de Mio en Nuovo. Sterk motors voor moeilijk terrein.

Suzuki

Hayate scooter is eenvoudig te onderhouden.

Minsk

Oude motor voor iemand met een heel laag budget en niet super betrouwbaar.

Beste motor routes in Vietnam

  1. De Ha Giang loop
  2. De Hai Van Pass (tussen Dan Nang en Hue)
  3. Van Quy Nhon naar Nha Trang
  4. Omgeving Sapa
  5. Omgeving Dalat

Tips voor motorrijden

  • Zorg dat je uitgerust bent; al zit je de hele tijd, reizen op een motor is fysiek vermoeiend.
  • Controleer het weer. Droogte betekent veel stof en als het harde regenen betekent veel water op de weg.
  • Plan je route van te voren.
  • Hou je aan de snelheid en pas je snelheid aan, aan de staat van de weg, het verkeer en de weersomstandigheden.
  • Houd voldoende afstand.
  • Neem na elke 1 a 2 uur rijden rust.
  • Zorg dat je voldoende benzine hebt als je een lange afstand moet rijden door een afgelegen gebied.
  • Toeteren is heel normaal hier om te laten weten dat ze je gaan inhalen.
  • Vertrek vroeg in de ochtend op dagen dat je lange afstanden gaat rijden.

Wat mee te nemen:

  • Helm (goede kwaliteit)
  • Zonnebril en zonnebrand. Een bril is ook handig tegen stof.
  • Mondkapje tegen uitlaatgassen en stof
  • Telefoon voor GPS
  • Waterbestendige tas voor je backpack
  • Een metalen drager en kabels om je backpack op vast te zetten
  • Basis reparatie gereedschap
  • Regenpak

Apps

  • Google maps: Google Maps heeft sinds 2018 een speciale “motorbike mode”. Deze optie houd rekening met de snelheid van het motorrijden en kleine wegen  en kortere wegen die de auto niet kan nemen.
  • Maps.me: Heeft erg gedetineerde kaarten en het beste is dat je deze van te voren moet downloaden, zodat je deze navigatie altijd kan gebruiken, zelfs als je geen netwerkbereik op je telefoon hebt.

Wat doe je als je motor stuk gaat?

Veel reizigers zijn geen ervaren monteurs van motors. Problemen bij de zeer goedkope motorfietsen (bijv. de Chinese kopie van Honda Win) komen vaak voor. Als je in zo’n situatie komt, kan je jouw motor bij een  reparatiewerkplaats of monteurs brengen. Je vind ze overal langs de weg in Vietnam en helpen je graag. Echter, als een dergelijke plaats niet kan vinden, probeer het dan aan de lokale bevolking te vragen. Zorg dat je een vertaal app op je telefoon hebt of wat standaard zinnen van te voren kopieert in het Vietnamees.

Scroll naar boven

Belangrijke mededeling: Tijdens de Tet-vakantie (8-14 feb) zijn we beperkt bereikbaar. Nieuwe aanvragen worden de eerste week na de vakantie behandeld. Reizigers die in deze periode reizen, ontvangen gewoon ondersteuning. Lees hier meer over.